کارگاه بازی های شناختی و ردیابی چشمی ارسال شده در تاریخ :1398/11/22 این کارگاه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار نواندیشان مرکز رشد و نوآوری دانشگاه اصفهان (در حاشیه کنفرانس بازیهای رایانه ای) توسط خانم دکتر آناهیتا خرمی بنارکی برگزار می شود. لینک ثبت نام چکیده: استفاده از فنآوریهای جدید در توانبخشی عصبی موجب شده که فرایند توانبخشی با شدت و وسعت بیشتری طی شود. در این راستا میتوان درمانگران را در یک فرایند مداوم اقتصادی هدایت کرد. ویدیوی تعاملی (IV) به درمانگران اجازه میدهد که با محیطهای مجازیای کار کنند که موقعیتهای واقعی را بازتولید میکنند. در این مسیر بیماران با فعالیتهای روزانه زندگی خود بیش از هر چیزی درگیر هستند (ADL). چنین تمرینات بازتوانی با تمرکز بر بازیادگیری کارکردهای از دست رفته، تلاش دارند فرایند های نوروپلاستیسیتی مغز را تنظیم کنند. یک محیط توانبخشی شناختی مبتنی بر IV و ابزارهای ردیابی چشمی ET یا ترکیب آنها، امروزه در توانبخشی به شدت توصیه می شود. اما باید بر اساس دیدگاه بالینی، اثربخشی چنین مداخلات درمانی را در کنار صحت و دقت و پیچیدگی فنآوریها در نظر گرفت. چرا که مراحل کامل شدن یک ابزار یا روند درمانی تا به طورکامل به محیط درمان توصیه شود (به خصوص در مورد توانبخشی شناختی که خود کودک نوپای علوم اعصاب است) فرایندی چند مرحله و چندگانه است که می بایست از نظر شناختی و بالینی مورد نظر و تایید قرار گیرد؛ بنابراین سازندگان چنین ابزاری باید این موضوع را در نظر داشته باشند. در این راستا باید دید ابزار ردیابی چشمی تا چه میزان صحت و دقت استخراج رفتار آدمی و اطلاعات مغز را دارد و در دنیای شناختی و اختلالات به چه صورت میتواند کمک کند. از طرفی بازیهای شناختی باید چه خصوصیاتی داشته باشند تا شناختی تلقی شده و از طرفی واقعا بر مغز بیماران و مشکلات آنها تاثیرگذار باشند. به دنبال آن می توان گفت تعامل بازی و کنترل چشم آیا در توانبخشی کمککننده است؟ اگر آری، از چه شاخصهایی باید برخوردار باشد؟؟ از اهدافی که می توان برای چنین مداخلاتی در نظر گرفت، کمک به افراد برای بهبود مشکلات در زندگی روزمره به طور موثرتر و تمرکز بر توجه کاربران بر محرکهای مهم و کاهش زمان اجرای تکالیف و کاهش خطاها میباشند. بازگشت